Beschoeiing Kanaalweg

Het project

Langs de Kanaalweg te Waddinxveen is het voornemen om een nieuwe houten beschoeiing aan te brengen. De bestaande rijbaan is opnieuw ingericht waardoor een oeverbescherming is gewenst. Er is géén verbreding en ophoging van de rijbaan uitgevoerd. De nieuwe verharding is op de oude fundering gerealiseerd. Om inzicht te krijgen in de lokale bodemgesteldheid wordt door de opdrachtgever grondonderzoek aangeleverd bestaand uit handboringen. Op basis van dit grondonderzoek heeft VGT berekeningen opgesteld om de dimensies van de beschoeiing te bepalen.

In de onderstaande foto is situatie voor de herinrichting weergegeven.

Geotechnische berekeningen beschoeiing

VGT heeft berekeningen uitgevoerd met behulp van de software DSheet-Piling van Deltares. Op basis van de berekeningen is de geotechnisch stabiliteit bepaald en de belasting door de grond op de beschoeiing.

Op basis van de berekeningen is de dikte en hart-op-hart afstand van palen bepaald alsmede de noodzakelijk inbeddingsdiepte, dusdanig dat voldaan wordt aan de vigerende normen. De lokale ondergrond bestaat is zeer slap.