Zuid-Willemsvaart

Het project


De combinatie WillemsUnie (een samenwerkingsverband tussen de VolkerWessels-bedrijven Van Hattum en Blankevoort en KWS Infra en de bedrijven GMB en Van den Herik kust- en oeverwerken) heeft van Rijkswaterstaat de opdracht gekregen voor het omleggen van de Zuid-Willemsvaart tussen de Maas en Den Dungen. Met deze opdracht is een bedrag gemoeid van € 150 miljoen.

De WillemsUnie heeft in de periode 2011-2012 de nieuwe verbinding aangelegd, die van het bestaande kanaal aftakt nabij de Dungensebrug. Via Rosmalen en de Koornwaard, nagenoeg evenwijdig aan de A2 loopt de vaart richting de Maas. Doordat het nieuwe kanaal geschikt is voor grotere schepen wordt de bereikbaarheid van Veghel verbeterd en biedt dit nieuwe kansen voor de ontwikkeling van de economische bedrijvigheid in het gebied.

Om de verbinding tussen de twee oevers te behouden zijn een zestal bruggen gebouwd. De twee nieuwe sluizen zorgen voor het reguleren van de waterstand in het kanaal. Op de onderstaand overzichtskaart zijn de loop van het kanaal en de te realiseren bruggen en sluizen weergegeven.

Geotechnisch advies


In opdracht van VolkerWessels heeft VGT op detacheringsbasis meegewerkt aan het project. Hierin waren wij onderdeel van het geotechnisch team wat zich bezig hield met het ontwerpen van de noodzakelijke constructies om de verbreding mogelijk te maken. De geotechnische constructies bestaan uit damwanden langs het kanaal inclusief de benodigde verankering, fundering van de bruggen, tijdelijke bouwkuipen en grondkeringen, nieuwe waterkeringen en aardebanen.